czwartek, 30 maja 2013

Sajgonki

Bardzo popularne danie w Chinach, ale i u nas lubiane i chętnie jedzone. Najczęściej sajgonki zamawiamy w chińskich i wietnamskich knajpach razem z ryżem i surówką z kapusty. Po chińsku sajgonki piszemy: 春卷. Przygotowanie ich samemu w domu może się wydawać skomplikowane, ale w rzeczywistości jest bardzo proste i gdy już zrobimy je raz to nie będziemy więcej chcieli tych barowych. Najważniejszy jest smaczny farsz. Do 20-25 sajgonek użyłam:

400 g mięsa mielonego(ja użyłam z łopatki, ale może być wołowo-wieprzowe a nawet z indyka)
1 cebula
1 marchewka
Pół cukinii
Kilka pieczarek(jeśli lubimy użyjmy suszonych grzybków mun)
Sos sojowy
Sól
Pieprz
Inne przyprawy i zioła jakie lubimy(np mięta, 1 cm startego imbiru, natka pietruszki, 1 ząbek czosnku)
1 jajko
Papier ryżowy
Olej
Słodko-pikantny sos chili 

Sałatka:

Ogórek
Natka pietruszki
Szczypiorek
1 łyżeczka cukru
Sól
Pieprz
1 łyżka octu(ryżowy, jabłkowy, ewentualnie zwykły)

Na patelni przesmażyłam mięso(najlepiej by było dość drobno zmielone). Doprawiłam mięso solą i pieprzem. Drobno pokroiłam cebulę, a cukinię, marchewkę i pieczarki starłam na tarce. Rozgrzałam olej, na którym zeszkliłam cebulę, dodałam marchewkę, pieczarki, cukinię, czosnek i imbir. Warzywa połączyłam z mięsem i dolałam około 3 łyżki sosu sojowego oraz posiekaną natkę. Gdy farsz ostygł wbiłam do niego 1 jajko i dobrze wymieszałam.
Następnie zajęłam się papierem ryżowym. Każdy placek trzeba włożyć na chwilę do ciepłej wody, żeby zmiękł(dosłownie na 3-4 sekundy). Potem kładziemy go na desce(możemy dosuszyć placek dotykając go leciutko ręcznikiem papierowym), nakładamy łyżkę nadzienia i zawijamy w rulonik jak krokiety składając boki naleśnika do środka. Smażymy nasze sajgonki na dobrze rozgrzanym oleju w woku lub na patelni z obu stron na złoty kolor. Nie wlewajmy za dużo oleju, sajgonki nie muszą w nim pływać, wystarczy tyle ile wlewamy chociażby do smażenia kotletów. Sajgonki nie rozpadną się podczas smażenia jeśli po zawinięciu poleżą na talerzu ze 30 min i lekką wyschną.
Najlepiej smakują z ryżem i surówką z kapusty albo trochę inną mizerią - ogórki kroimy w słupki, doprawiamy solą, pieprzem, cukrem i octem. Dodajemy sporo natki i szczypiorku. Sajgonki świetnie komponują się ze słodko-pikantnym sosem chili.

Oto fotoreportaż z przygotowania sajgonek :)))

Farsz:

Płaty papieru ryżowego:

Papier moczymy w ciepłej wodzie:

Nakładamy nadzienie:

Zawijamy zgrabne ruloniki:

Smażymy na złoto:

No i surówka:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz